Meningsfulde aktiviteter for ældre mennesker med udviklingshæmning omfatter fysiske, sociale og fritidsaktiviteter, der er tilpasset personens behov og præferencer. Aktiviteterne kan spænde fra dagliglivet såsom påklædning, spisning og vask til fritidsaktiviteter såsom læsning, havearbejde, kunst og håndværk, samtale og sang.
I stedet for automatisk at hjælpe med en opgave, bør vi tilpasse aktiviteterne efter behov, så den enkelte kan lave så meget som muligt, så længe som muligt. Det kan hjælpe med at bevare evnerne intakte og forblive aktiv i længere tid.
At holde ældre mennesker med LD aktivt engageret i hverdagens aktiviteter og kognitivt udfordrende opgaver er gavnligt for både krop og sind, og i nogle tilfælde kan det endda bremse udviklingen af aldring og demens. At forblive aktiv og engageret kan også hjælpe med at reducere søvnproblemer. Mennesker oplever positive resultater ved at deltage i meningsfuld aktivitet eller beskæftigelse, herunder en følelse af formål eller mening med livet. en struktur eller rutine for dagen, tilegnelse af færdigheder, en følelse af at være nyttig.
Aktiviteter kan også reducere almindelig aldersrelateret demensadfærd, såsom agitation, gentagne spørgsmål og vrede. De skaber engagement og beskæftigelse og er en positiv måde at bruge energi på.
At dyrke fysisk aktivitet i grupper er en fantastisk måde at forbedre konditionen for voksne med LD. Det skaber også muligheder for socialt samvær.
Der er masser af populære aktiviteter, som grupper kan nyde. Med få ændringer kan masser af sjove gruppeaktiviteter tilpasses, så de er tilgængelige for alle.
Når du tilpasser aktiviteter til en gruppe, er det vigtigt at have en bevidsthed om de forskellige gruppemedlemmers evner.
Tilpasningsaktivitetsvejledningerne på linket nedenfor giver dig ideer til, hvordan du kan gøre gruppeaktiviteter mere tilgængelige.
https://www.activenorfolk.org/organisations/funding-resources/adapting-activities-guides/
Andre måder at hjælpe med at tilpasse aktiviteter på kan omfatte: Støttepersonale kan sætte scenen – det kan betyde, at man lægger tøjet i den rækkefølge, det er nødvendigt for at tage det på, eller at man opsætter ingredienser, der er nødvendige for at lave en bestemt ret. Tilsvarende udformning af kunst- og håndværksmaterialer, sportsudstyr eller kit, der er nødvendigt for at sikre, at personen nemt kan få adgang til dette, hvilket hjælper med at have det, vedkommende har brug for klar til at udføre aktiviteten.
At blive i rummet eller i nærheden, når aktiviteten udføres, kan også være utrolig nyttigt. At være klar, hvis der er brug for hjælp. Hvis en person har glemt noget, eller hvis du skal hjælpe med at sætte scenen igen, kan du hurtigt hjælpe.
Den anden grund til at blive der og bare være klar til at hjælpe er, at der måske er brug for tilskyndelse. Hvis din person oplever kognitive ændringer, såsom demens, kan de glemme, hvad der kommer næste gang i en række af begivenheder, selvom de har udført den aktivitet mange gange før.
Noget andet, der kan hjælpe, er at modellere aktiviteter for din person – ved at deltage og udføre aktiviteten sammen med vedkommende. Eller du kan lægge din hånd forsigtigt over personens, når du udfører de mere, finere motoriske aktiviteter og guide ham/hende. Personen udfører stadig aktiviteten selv, men støttepersonalet er der for at tilbyde vejledning, som han/hun kan følge.
I modellen SMART står SMART for Specifikke, Målbare, Acceptabelt, Relevante og Tidsbestemte. Når du definerer disse parametre for dine mål, sikrer du dig, at dine mål er opnåelige og kan indfries inden for en bestemt tidsramme
Hvert enkelt mål bør være:
Eksempel: Gennemfør en daglig konditionstræningsrutine.
SMART mål: Inden for seks måneder vil jeg have gennemført 30-minutters gåture seks dage ud af hver uge.
Specifikt: Den første uge vil jeg gå 10-20 minutter i langsomt tempo i tre ud af syv dage. Hver på hinanden følgende uge tilføjer jeg et eller to minutter, går hurtigere og tilføjer en dag om ugen, indtil jeg er er oppe på at gå seks dage om ugen, og jeg kan gå ca 800 meter på under 30 minutter.
Målbar: Jeg vil bruge min Fitbit-tracker til at måle dage, timer, skridt, meter og minutter.
Acceptabelt/Opnåeligt: Baseret på tidligere erfaringer ved jeg, at jeg kan opnå dette. Jeg vil bruge en gå-kammerat, hvilket plejer til at sikre motivationen.
Realistisk: Med støtte fra min plejer eller familie og på baggrund af et lægetjek for nylig ved jeg, at jeg realistisk kan gøre dette. Jeg tror på, at jeg kan mere, men vil gerne nå dette først, før jeg hæver mit niveau.
Tidsbestemt: Jeg giver mig selv 6 måneder ved at dele det op i uger først og derefter måneder
Denne målhandlingsplan kan bruges til enhver form for mål: vægttab, fysisk træning, stress, følelsesmæssige faktorer, nydelse og leg – uanset hvilke ønsker en ældre person har om positivt at udvikle et sundt aktivt aldringsprogram.
Eksempler på mål for at fremme aktiv aldring og sund livsstil:
Tidsplaner og rutiner
Rutiner giver ældre voksne med LD mulighed for at forudsige og planlægge deres dag, så de føler sig trygge og stabile. Det er også nemmere at håndtere hukommelse og kognitive problemer, når alt er kendt og forudsigeligt.
Ældre mennesker med LD oplever større vanskeligheder, når de forsøger at gøre nye ting. En forudsigelig rutine kan forhindre en person med demens i at blive distraheret og glemme, hvad han/hun lavede. Selvom der er ringe eller ingen bevidsthed om tid, hjælper rutiner med at give stabilitet. Rutiner hjælper med at skabe positive daglige vaner, der fremmer egenomsorg. Tiden organiseres omkring ting, som føles vigtige, hvorved lykke og følelse af tilfredsstillelse bevares.
Det er vigtigt at holde hjernen aktiv, når vi bliver ældre. At lære nye færdigheder eller om nye emner er en fantastisk måde at holde sindet skarpt på. Fortsat læring kan forbedre hukommelsen for ældre mennesker med LD ved at vedligeholde hjerneceller og sikre, at disse celler kommunikerer korrekt med hinanden.
Når det kommer til rutiner, er det vigtigt at udarbejde tidsplaner for aktiviteter for den person, du støtter løbende, ved at opdatere indholdet af aktiviteterne, så de passer til de individuelle behov. Ældre mennesker med LD kan svækkes hurtigere eller langsommere på forskellige måder herunder fysisk, mental eller kognitiv.
Den løbende vurdering af effektiviteten af aktivitetsplaner er en væsentlig proces i et aktivt aldringsprogram. Regelmæssig gennemgang af personcentrerede planer og analyser af, hvad der har fungeret godt eller ikke så godt, er nøglen til at kunne foretage ændringer ved at opdatere en tidsplan eller ved blot at udfordre dem yderligere ved at prøve nye ting. At gengive den enkelte kontrollen over, hvad det er, han/hun ønsker at opnå eller arbejde hen imod, er det underliggende princip i forhold til at opnå et vellykket aktiv aldringsprogram.