Det er altid godt at begynde at reflektere over sine egne følelsesmæssige følelser – at håndtere andres følelsesmæssige følelser og udtryk.
Hvordan ser du ud, når du får det, som du vil?
Hvordan ser du ud, når nogen interagerer og forhindrer / forbyder dig at få ting det, som du vil?
Der er flere muligheder – at træne og udvikle dine kompetencer og færdigheder ved at læse andre folks ansigter og deres kropssprog på internettet.
Husk – det er nogle gange nemmere at træffe beslutninger – at udføre selvbestemmelse – hvis de ting jeg skal vælge imellem er mere simple….. til at begynde med.
Det er nemmere og god træning at vælge mellem 3 trøjer til en start, eller mindre – når jeg skal beslutte, hvordan jeg vil være klædt på til dagen…….inden jeg går efter næste niveau og beslutter mellem 4 trøjer.
For nogle er det lettere at træffe beslutninger, hvis jeg kun skal sige ja eller nej til i starten – eller når det kommer til specifikke beslutningsområder.
For i starten er det måske nemmere at træffe en beslutning, hvis personen kun skal vælge – i forhold til “Hvad vil du lave i eftermiddag…?

Hvis folk er stressede, tager de ofte hurtige beslutninger – og ikke den beslutning, de rigtig godt kan lide at tage. Sørg for, at personen har tid og føler sig godt tilpas med at træffe beslutninger. Det er svært og en kæmpe udfordring at træffe beslutninger i livet – store som små – hvis vi ikke er vant til at træffe beslutninger.
At arbejde med at styrke andre borgeres kompetence til at udøve selvbestemmelse og større personlig autonomi – er også at arbejde med andres personlige grænser og personlige usikkerhed.
Det kan udløse stor usikkerhed, angst og endda frustration hos de berørte og i nogle situationer også aggression.
At have beboere eller borgere, der udfører selvbestemmelse, kan skabe konflikter med andre klienter og med generelle husregler eller endda national lovgivning.
Vi vil derfor gerne introducere dig til Safeward-modellen som en model for, hvordan men generelt øger sikkerheden generelt, når du arbejder med andre mennesker og især når du arbejder med sårbare mennesker.
Safewards er en teoretisk model med 10 tilknyttede interventioner designet til at forbedre sikkerheden for alle i indlæggelsesafdelinger ved at reducere konflikter (fysisk, verbal aggression, forsvinden) og indeslutning (tvungen medicinering, afsondrethed og tilbageholdenhed) begivenheder.
Du finder det på https://www.safewards.net/
Som du ser på dette billede af forsiden af hjemmesiden – finder du oplysningerne på flere sprog –
Du aktiverer adgang til Modellen – i teksten under Tænk.
Gå til beviserne bag Safewards-modellen
Du aktiverer adgang til Beviset bag Safeward-modellen – i samme tekst under Tænk.
På denne del finder du en video. Du vil være i stand til at undertekste præsentationen af Mr. Len Bowers til dit eget sprog, hvis du aktiverer linket – under videoen – der siger “se det på youtube”
Videoen – er af en varighed på 1 time. Så har tid til at se og lytte til videoen.
Gå til implementering af The Safewards Model
På denne del vil du blive præsenteret for 6 trin at tage – planlægning af at implementere Safeward-modellen på din arbejdsplads.
Gå til Evaluering af Safewards-modellen
Du aktiverer adgang til Evaluering af Safeward-modellen – i boksen kaldet PLAN
I denne del vil du blive præsenteret for 6 trin at tage – planlægning af at implementere Safeward-modellen på din arbejdsplads.